Advies & communicatie
Een boekhouder-fiscalist is meer dan een boekhouder alleen, zoveel is zeker. Advies en communicatie zijn twee cruciale aspecten in de relatie tussen REFIBO en haar cliënten.
REFIBO neemt de tijd om haar cliënten te adviseren bij het nemen van belangrijke beslissingen. Daarenboven mag u rekenen op schriftelijk advies. Echter een telefonisch contact kan soms al voldoende zijn om een bedrijfsleider bepaalde inzichten bij te brengen of bij een risicovolle beslissing te begeleiden. Onze ervaring passen we niet alleen toe op uw boekhouding, ook uw bedrijfsbeleid willen we ermee stimuleren.
Advies gaat uiteraard gepaard met communicatie. REFIBO is vlot bereikbaar en we lossen uw verwachtingen zo snel mogelijk in.
Op onze website kan iedereen terecht voor documentatie omtrent recht, fiscaliteit en boekhouden. Verder geven we boeiende seminaries en brengen we u via de nieuwsbrief maandelijks op de hoogte van nieuws waarvan iedere ondernemer op de hoogte zou moeten zijn.
Kennismanagement
Voor REFIBO zijn goed opgeleide en bekwame medewerkers veruit het kostbaarste bezit. Kwalitatief en goedgeluimd personeel is immers cruciaal voor elke organisatie die gezond wil evolueren en groeien. REFIBO hecht dan ook veel belang aan kwaliteit, opleiding en coaching.
REFIBO heeft twee boekhouders-fiscalisten, twee accountants-belastingconsulenten en twee stagiairs accountant in haar rangen. Elke van deze personen is verplicht zich jaarlijks bij te scholen omtrent de meest recente fiscale en boekhoudkundige wetgeving. Dit wordt opgelegd door het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF) en het Instituut der Accountants en Belastingsconsulenten (IAB). Ook onze andere medewerkers scholen zich continu bij. Dit gebeurt zowel door middel van interne als externe opleidingen.
Betrokkenheid
REFIBO staat eenduidig voor het behartigen van alle zakelijke aspecten die een onderneming kent op het vlak van recht, fiscaliteit en boekhouding. Daarbij gaat de dienstverlening vaak veel verder dan de strikte omlijning van de toegewezen opdracht. De mix van persoonlijke betrokkenheid en professionele bekwaamheid zorgt voor een uniek surplus.
REFIBO heeft een eigen overlegteam, databanken, de meest recente vakliteratuur en een netwerk van externe specialisten die ons bij specifieke vragen kunnen bijstaan. Vanaf de oprichting van de onderneming tot de eventuele opslorping, verkoop of zelfs in vereffeningstelling staan wij garant voor het feilloos verzorgen van de maandelijkse en driemaandelijkse boekingen, voor het invullen van de btw-aangifte, voor het optimaliseren van de personen- en vennootschapsbelasting en het opstellen van de jaarrekening.
Voor onze dienstverlening omtrent boekhouding zijn er bijvoorbeeld diverse opties:
- Uw boekhouding zelf voeren met eigen programma's of via TIA-online waarbij gebruik wordt gemaakt van het VERO-boekhoudprogramma.
- REFIBO engageren als klankbord om bij af te toetsen en enkel inschakelen voor een finale controle op de boekingen bij u ter plaatse. Deze aanpak sluit niet uit dat REFIBO vanuit een gedreven beroepsernst en -fierheid eventuele verbeteringen of aanpassingen proactief formuleert en aanbeveelt.
- Uw boekhouding integraal aan REFIBO toevertrouwen. Ook in dit geval bepaalt u zelf met welke frequentie het periodiek advies en de rapporteringen dienen te geschieden. Vanaf de oprichting van de onderneming tot de eventuele in vereffeningstelling staan wij garant voor het feilloos verzorgen van uw maandelijkse en driemaandelijkse boekingen, voor het invullen van uw btw-aangifte, voor het optimaliseren van uw personen- en vennootschapsbelasting, voor het opstellen van uw jaarrekening en adviesverlening.
Innovatie
Innovatie is de bron van vooruitgang. In tegenstelling tot wat velen misschien denken, geldt dit ook in de fiscale en boekhoudsector. Daarom zijn we steeds op zoek naar ideeën en middelen om de werking van ons kantoor te optimaliseren. En dit zowel naar de cliënten toe als op intern niveau.
- Innovatie op extern niveau
Wie zegt dat de manier waarop een boekhouding gevoerd wordt, niet verandert door de tijd heen, heeft het mis. Cliënten willen steeds meer en sneller op de hoogte zijn van evoluties in hun ‘cijfers’; de manier waarop informatie, zoals facturen of banktransacties, doorgegeven wordt, is steeds meer het onderwerp van automatisering; de beveiliging van gegevens moet steeds meer voldoen aan strengere eisen; enzovoort.
REFIBO heeft er een punt van gemaakt om zo snel als mogelijk te investeren in dergelijke trends. Eén van de realisaties is TIA. Via dit systeem kunnen cliënten hun administratie volledig zelf beheren: men kan rapporten aanmaken en printen, facturen opmaken, inboeken en doorboeken, debiteuren opvolgen, btw opvolgen, … Dit alles gebeurt bovendien online, het aankopen van dure software is dus niet nodig.
De opzet van een systeem zoals TIA was slechts een eerste stap. REFIBO investeert continu om de mogelijkheden van TIA te verbeteren. Daarbij wordt steeds gewerkt met het meest recente VERO-boekhoudprogramma, dat onder eigen beheer ter beschikking gesteld wordt.
Een systeem zoals TIA zorgt er uiteraard niet voor dat de cliënt volledig op zichzelf aangewezen is. REFIBO zorgt voor zowel de technische als de inhoudelijke ondersteuning. Het REFIBO-team neemt steeds de controle van de boekingen op zich, voert eventuele aanpassingen uit en geeft gericht advies.
- Innovatie op intern niveau
REFIBO investeert momenteel in een project (het zogenaamde HARMONIA-project) om de interne werking van de organisatie te verbeteren. De focus van dit project ligt op de reorganisatie van de structuur van REFIBO. Enerzijds zal de structuur omgevormd worden van een functiegerichte structuur naar een procesgerichte structuur. Anderzijds wordt er aandacht besteed aan het verhogen van het teamgevoel tussen de medewerkers. De verhoging van de teamsfeer en de gewijzigde structuur waardoor efficiënter werken mogelijk wordt, zorgen ervoor dat de werknemers hun werk met meer plezier kunnen uitoefenen en zo de kwaliteit van het werk kunnen verhogen.
Hoewel het project dus focust op interne aspecten, komt dit project uiteindelijk ten goede van de cliënten van REFIBO. Zij zullen een nog betere service en betrokkenheid ervaren.