Kerkstraat 106 9050 Gentbrugge
info@refibo.be
+32 9 223 31 54
ma-vr: 9:00-13:00, 13:30-17:00
Registratie van werkende vennoten en helpers vanaf 1 juli 2024

Registratie van werkende vennoten en helpers vanaf 1 juli 2024

  • On 30/08/2024

Wie activiteiten uitoefent in de bouw- en schoonmaaksector, heeft er vanaf 1 juli 2024 een administratieve verplichting bij. Werkende vennoten binnen vennootschappen moeten vanaf deze datum worden geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Bovendien dienen zelfstandigen die hulp krijgen van helpers, deze helpers eveneens te registreren.

Momenteel is deze verstrengde maatregel uitsluitend van toepassing op de bouw- en schoonmaaksector. Verwacht wordt echter dat deze verplichting in de toekomst zal worden uitgebreid naar meerdere andere sectoren.

Het doel van deze nieuwe regel is het tegengaan van misbruik van het sociale statuut van zelfstandigen. De wetgever beoogt specifiek het aanpakken van misbruik met betrekking tot het statuut van werkende vennoten en helpers.

Voor wie geldt de nieuwe registratieplicht?

Zoals hierboven reeds gezegd geldt de verplichting op heden enkel voor:

  • Vennootschappen die actief zijn in de bouw- en schoonmaaksector en één of meer werkende vennoten hebben;
  • Zelfstandigen, natuurlijke personen, die actief zijn in de bouw- en schoonmaaksector en één of mee helper hebben.

Wie moet ingeschreven worden?

  • Elke werkende vennoot, zijnde een houder van ten minste één aandeel in een vennootschap, die in België daadwerkelijk werkzaam is binnen die vennootschap zonder als loontrekkende geregistreerd te zijn voor deze activiteit.
  • Elke helper, zijnde een persoon die in België een zelfstandige bijstaat of vervangt in de uitoefening van diens beroep, zonder daarbij in loondienst te zijn.

Er geldt echter een uitzondering op de verplichting tot registratie van helpers. De volgende helpers zijn vrijgesteld van de inschrijvingsverplichting:

  • Ongehuwde helpers jonger dan 20 jaar;
  • Toevallige helpers, d.w.z. personen die op niet-regelmatige basis optreden als helper en dit gedurende minder dan 90 dagen per jaar;
  • Meewerkende echtgenoten.

Opgelet! Indien u reeds als bestuurder bent ingeschreven in het KBO, dient u eveneens als werkende vennoot te worden geregistreerd indien u werkzaam bent binnen de vennootschap.

Waar en wanneer dient de inschrijving gebeuren?

De inschrijving in de KBO dient te gebeuren voor de start van de activiteiten. De verplichting tot registratie geldt dus in hoofde van de vennootschap en niet in hoofde van de werkende vennoot of helper. Maar wat indien uw activiteiten nu reeds bestaan? De werkende vennoten en helpers die reeds actief waren van voor 1/07/2024 vallen onder de overgangsperiode. Het is van belang dat deze inschrijving in het KBO voor 31/12/2024 is volbracht.

Wat nog een heel belangrijke is, is dat indien de activiteiten worden stopgezet, de wijziging in de KBO binnen de 15 dagen volgend op de stopzettingsdatum dient bijgewerkt te worden.

Welke gegevens dienen geregistreerd te worden?

De volgende gegevens dienen geregistreerd te worden in de KBO

  • Naam en voornam
  • Rijksregisternummer of bisnummer
  • Begindatum van de activiteiten als werkende vennoot of helper
  • Einddatum als werkende vennoot of helper indien van toepassing

Hoe gebeurd de registratie?

De registratie dient online uitgevoerd te worden via My Enterprise. Het is daarnaast ook mogelijk om iemand anders, zoals bv. uw boekhouder, volmacht te geven om wijzigingen uit te voeren in My Enterprise.

Sancties?

De controle van de registratie zal gebeuren door het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ).

Wanneer de vennootschap niet voldoet aan zijn registratieverplichting, kan men gesanctioneerd worden met aan administratieve boete die kan variëren tussen € 500 tot € 4.000 per vastgestelde inbreuk.

Bijkomend zijn de zaakvoerders en bestuurders hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de boete(s) die opgelegd worden aan de vennootschap.

Indien u nog specifieke vragen heeft met betrekking tot dit onderwerp of hierin graag ondersteuning wenst, contacteer REFIBO BV gerust telefonisch op het nummer +32 9 223 31 54 of per mail op het mailadres studiedienst@refibo.be.



Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor ondernemers, ontvang onze maandelijkse REFIBO nieuwsbrief nu in uw mailbox!